Aktywności w listopadzie w Słonecznikach
Zabawa z kodowaniem
Utrwalenie nowych pojęć , znak <, > , =
Praca z książką
Doskonalenie zachowań patriotycznych poprzez układanie puzzli o Polsce
Poznanie przewodników ciepła
Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski sz
Korzystanie z uroków jesieni
Nagroda dla Kseni w konkursie „Jarosław moich marzeń”
Wiersze i piosenki na grudzień
Słuchanie piosenki List do zimy (sł. i muz. Krystyna Gowik).
- Znowu dzisiaj spadł biały śnieg, całkiem biały puch.
Zawirował i powóz zimy szybko wprawił w ruch.
A my tego białego śniegu mamy już dość!
Więc piszemy list do zimy, by zrobiła coś!
Ref.: „Szanowna Zimo, to nasze prośby:
by śnieg niebieski był i miał czekolady smak,
i by go można zjadać jak lody,
i by tych lodów nigdy nam nie było brak!
A kiedy pada z nieba tak lekki i puchaty,
to żeby miał smak cukrowej waty!”
- Przeczytała list zima i odpisała tak:
„Drogie Dzieci, śnieg się nie zmieni, bo by było brak
sanek, łyżew, bałwanków białych, śnieżek i nart.
więc biegnijcie witać zimę, do zabawy start!”
Ref.: „Szanowna Zimo…”
- Pobawimy się w śniegu, choć biały kolor ma,
w domu mama tak na rozgrzewkę czekoladę da!
wspomnimy troszeczkę tylko niebieski śnieg,
śnieżne płatki z waty słodkiej chciałoby się mieć…
Ref.: „Szanowna Zimo…”
Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej : Szczypawka
Czy wiesz, że zima jest jak szczypawka?
Myk! Za kołnierzyk. Hop! Do rękawka.
Ugryzie w nochal, poszczypie w uszko,
buzie przyprószy śnieżną poduszką.
Maluje wszystkim piękne rumieńce,
na sankach jeździ w białej sukience,
wciąż lepi śnieżki, grube bałwanki,
kotom na wąsach wiesza firanki.
Zima zaprasza wszystkich na łyżwy:
dzieci, dorosłych, mopsy i wyżły,
a gdy przychodzi pora na narty,
szusują z góry pudle i charty!
W zimie królują kulig i sanki,
orły na śniegu, w zaspach hulanki,
ale nim serca ogrzeją święta, ubierz się ciepło i zapamiętaj:
kurtka i szalik, dwie rękawiczki, grube skarpetki,
sweter nordycki, buty z kożuszkiem, z polaru czapka
– i nie uszczypnie zima szczypawka!
Śpiewanie piosenki: Mikołaj ma trudne zadanie.
(sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło).
- Mikołaj wędruje po świecie, w swym worku prezentów ma moc.
Zagląda przez okna do dzieci w świąteczną, wigilijną noc.
Ref.: Zbliżają się święta, ubrane choinki i wszyscy czekają na swe upominki.
Mikołaj się spieszy, zadanie swe zna, każdemu coś kupi, każdemu coś da.
- Mikołaj ma trudne zadanie, niełatwo mikołajem być.
tu do zmierzchu bieganie. Jak biedny mikołaj ma żyć?
Ref.: Wciąż praca i praca, tu listy, tu paczki,
znów w worku jest dziura, skończyły się znaczki,
renifer się zmęczył i poszedł już spać,
na saniach prezenty, więc trzeba je pchać.
III. Mikołaj nigdy nie zawodzi i zawsze przybywa na czas.
choć zima i zaspy na dworze, na pewno odwiedzi dziś nas.
Ref.: Bo kocha on dzieci – i duże, i małe,
we wszystkich kolorach – i czarne, i białe.
Gdy gwiazda na niebie wigilii da znak,
odwiedzi je wszystkie, o tak, właśnie tak.
Nauka wiersza Tadeusza Kubiaka Wieczór wigilijny.
Biały obrus lśni na stole, pod obrusem siano.
Płoną świeczki na choince, co tu przyszła na noc.
Na talerzach kluski z makiem, karp jak księżyc srebrny.
Zasiadają wokół stołu dziadek z babcią, krewni.
Już się z sobą podzielili opłatkiem rodzice,
już złożyli wszyscy wszystkim moc serdecznych życzeń.
Kiedy mama się dzieliła ze mną tym opłatkiem,
miała w oczach łzy, widziałem, otarła ukradkiem.
Nie wiem, co też mama chciała szepnąć mi do ucha:
bym na drzewach nie darł spodni, pani w szkole słuchał…
Niedojrzałych jabłek nie jadł, butów tak nie brudził…
Nagle słyszę, mama szepce: – Bądź dobry dla ludzi.
Nauka piosenki: Grająca choinka.
- I. Przyniosły krasnoludki choinkę ubraną w nutki
Wesoło srebrem dzwoniące jak bombki błyszczące.
: Choinka cała nam gra, piosenki cichutko śpiewa:
la, la, la, la, la, la, la, Kolęda serca nam rozgrzewa. - Na szczycie gwiazda mruga, zimowa nocka jest długa.
Przysiadły wkoło śnieżynki, by słuchać choinki.
III. Kluczyki wiolinowe ,przypięło drzewko jodłowe.
Łańcuszek, jak pięciolinia, gałązki owija.
Ref.: Choinka cała nam gra..
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc Grudzień grupa „Słoneczniki”
- Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku.
- Zapamiętanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, zawierucha.
- Wdrażanie do opieki nad zwierzętami, regularne dokarmianie zwierząt i ptaków.
- Zapoznanie z węglem kamiennym i jego właściwościami
- Doświadczenia z kostkami lodu- przybliżanie zagadnień przyrody nieożywionej poprzez zabawy badawcze
- Rozwijanie ekspresji plastycznej poprzez rysowanie węglem
- Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia szanowanie domowników, ich przyzwyczajeń, nie przeszkadzanie im w wypoczynku, pracy wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości.
- Zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz innych osób lub zwierząt.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
- Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
- Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.
- Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
- Zapoznanie z literą l, y, r : małą i wielką, drukowaną