Jesienny klimat w Stokrotkach

W” Stokrotkach” pierwsze dwa tygodnie października upłynęły  na tematyce związanej z darami przyrody z sadu i z ogrodu. Dzieci  oglądały  i rozpoznawały  owoce  i warzywa  na podstawie obrazków oraz naturalnych okazów, segregowały  je według rodzajów, porównywały  ich wielkość, kształty, kolorystykę.

Na podstawie bezpośredniej obserwacji dzieci zapoznały się z budowa  wewnętrzną jabłka , śliwki , gruszki. Dzieci podawały nazwy  przetworów z owoców i warzyw.

 

Segregowanie owoców  ze względu na ich pochodzenie( owoce krajowe z sadu, południowe -egzotyczne)  nie sprawiło naszym milusińskim żadnych trudności.  Dużo radości sprawiło dzieciom  układanie kompozycji z pokrojonych na części owoców według własnych pomysłów (wcześniejsze umycie rak), nazywanie swoich kompozycji, nazywanie wykorzystanych do nich owoców i degustowanie ich.

 

 

 

 

Dzieci zapoznały się z    wierszem  Marii Kownackiej ”  W spiżarni.

W spiżarni na półkach zapasów bez liku.

Są dżemy, kompoty

złoty miód w słoiku.

I cebula w wiankach,

i grzyby suszone,

są główki kapusty,

ogórki kiszone.

A gdy będzie w zimie

tęgi mróz na dworze ,

zapachnie nam lato,

gdy słoik otworzę.

Dowiedziały się co przechowuje się w spiżarni i co można zrobić z owoców i warzyw.

Dzieci rozpoznawały warzywa wykorzystując zmysły: dotyku, wzroku i smaku. Następnie  segregowały je i przeliczały, określały równoliczność zbiorów.

                   

Stokrotki  bawiły się przy piosenkach  :

 

” Jesień w sadzie i ogrodzie”. ( muz. i sł. D. i K. Jagiełło)

1.Już na drzewach w sadzie

 i grządkach w ogrodzie

 dojrzały przysmaki,

 które jemy co dzień.

Ref.: Bakłażany, patisony, marchew i pietruszka,

 złota dynia, jabłko, śliwka i dojrzała gruszka.

2.Pójdziemy z koszami,

 każdy coś przyniesie.

 Czy już wszyscy wiecie,

 co nam dała jesień?

Ref.: Bakłażany, patisony, marchew i pietruszkę… bis

Szczególnie spodobał się taniec  śliweczki  i pomidorka  do piosenki ” Polka prawdziwa”( D i K. Jagiełło)

1. Śliweczka spadła z drzewa

     okrągła i dojrzała, 

                                                                                  samotna bardzo była                                                                           

 i wokół spoglądała.

 Zobaczył to pomidor

 i podszedł do śliweczki,

 kłaniając się jej nisko,

 zaprosił do poleczki.

Ref.: Hop, hop, polka prawdziwa,

 pomidor skacze, śliwka się kiwa.

 Hop, hop, polka prawdziwa,

 polka prawdziwa, hej!

2.Śliweczka się zmęczyła,

 usiadła w cieniu róży,

 pomidor się nie zmieścił,

 bo trochę był za duży.

 Nie wiedział, co ma zrobić,

 znów podszedł do śliweczki,

 kłaniając się jej nisko,

 zaprosił do poleczki.

Ref.: Hop, hop…

Poznały też  w toku zabaw i ćwiczeń  literki małą i wielką  o,O ;A a oraz  liczby 1, 2,3.

Nasze  6-  latki  próbowały też pisać w liniaturze poznane litery i liczby , najpierw po śladzie, a potem samodzielnie, bardzo się przy tym starały, brawo.

Był też  czas na zajęcia plastyczne , podczas których dzieci malowały owoce , tworzyły collage , lepiły z ciastoliny.

                                                                   

Nasze przedszkolaki chętnie spędzają czas na ogrodzie , niestety aura jesienna sprawia,  że  zabawy i ćwiczenia mogą się odbywać częściej w sali.

 

 

 

Skip to content