W” Stokrotkach” pierwsze dwa tygodnie października upłynęły na tematyce związanej z darami przyrody z sadu i z ogrodu. Dzieci oglądały i rozpoznawały owoce i warzywa na podstawie obrazków oraz naturalnych okazów, segregowały je według rodzajów, porównywały ich wielkość, kształty, kolorystykę.
Na podstawie bezpośredniej obserwacji dzieci zapoznały się z budowa wewnętrzną jabłka , śliwki , gruszki. Dzieci podawały nazwy przetworów z owoców i warzyw.
Segregowanie owoców ze względu na ich pochodzenie( owoce krajowe z sadu, południowe -egzotyczne) nie sprawiło naszym milusińskim żadnych trudności. Dużo radości sprawiło dzieciom układanie kompozycji z pokrojonych na części owoców według własnych pomysłów (wcześniejsze umycie rak), nazywanie swoich kompozycji, nazywanie wykorzystanych do nich owoców i degustowanie ich.
Dzieci zapoznały się z wierszem Marii Kownackiej ” W spiżarni.”
W spiżarni na półkach zapasów bez liku.
Są dżemy, kompoty
złoty miód w słoiku.
I cebula w wiankach,
i grzyby suszone,
są główki kapusty,
ogórki kiszone.
A gdy będzie w zimie
tęgi mróz na dworze ,
zapachnie nam lato,
gdy słoik otworzę.
Dowiedziały się co przechowuje się w spiżarni i co można zrobić z owoców i warzyw.
Dzieci rozpoznawały warzywa wykorzystując zmysły: dotyku, wzroku i smaku. Następnie segregowały je i przeliczały, określały równoliczność zbiorów.
Stokrotki bawiły się przy piosenkach :
” Jesień w sadzie i ogrodzie”. ( muz. i sł. D. i K. Jagiełło)
1.Już na drzewach w sadzie
i grządkach w ogrodzie
dojrzały przysmaki,
które jemy co dzień.
Ref.: Bakłażany, patisony, marchew i pietruszka,
złota dynia, jabłko, śliwka i dojrzała gruszka.
2.Pójdziemy z koszami,
każdy coś przyniesie.
Czy już wszyscy wiecie,
co nam dała jesień?
Ref.: Bakłażany, patisony, marchew i pietruszkę… bis
Szczególnie spodobał się taniec śliweczki i pomidorka do piosenki ” Polka prawdziwa”( D i K. Jagiełło)
1. Śliweczka spadła z drzewa
okrągła i dojrzała,
samotna bardzo była
i wokół spoglądała.
Zobaczył to pomidor
i podszedł do śliweczki,
kłaniając się jej nisko,
zaprosił do poleczki.
Ref.: Hop, hop, polka prawdziwa,
pomidor skacze, śliwka się kiwa.
Hop, hop, polka prawdziwa,
polka prawdziwa, hej!
2.Śliweczka się zmęczyła,
usiadła w cieniu róży,
pomidor się nie zmieścił,
bo trochę był za duży.
Nie wiedział, co ma zrobić,
znów podszedł do śliweczki,
kłaniając się jej nisko,
zaprosił do poleczki.
Ref.: Hop, hop…
Poznały też w toku zabaw i ćwiczeń literki małą i wielką o,O ;A a oraz liczby 1, 2,3.
Nasze 6- latki próbowały też pisać w liniaturze poznane litery i liczby , najpierw po śladzie, a potem samodzielnie, bardzo się przy tym starały, brawo.
Był też czas na zajęcia plastyczne , podczas których dzieci malowały owoce , tworzyły collage , lepiły z ciastoliny.
Nasze przedszkolaki chętnie spędzają czas na ogrodzie , niestety aura jesienna sprawia, że zabawy i ćwiczenia mogą się odbywać częściej w sali.