Patriotyczne słoneczniki

Aktywności w listopadzie w Słonecznikach

Zabawa z kodowaniem

Utrwalenie nowych pojęć , znak <, > , =

Praca z książką

Doskonalenie zachowań patriotycznych poprzez układanie puzzli o Polsce

Poznanie przewodników ciepła

Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski sz

 

Korzystanie z uroków jesieni

Nagroda dla Kseni w konkursie „Jarosław moich marzeń”

 

Wiersze i piosenki na grudzień

Słuchanie piosenki List do zimy (sł. i muz. Krystyna Gowik).

 

  1. Znowu dzisiaj spadł biały śnieg, całkiem biały puch.
    Zawirował i powóz zimy szybko wprawił w ruch.
    A my tego białego śniegu mamy już dość!
    Więc piszemy list do zimy, by zrobiła coś!

 

Ref.: „Szanowna Zimo, to nasze prośby:
by śnieg niebieski był i miał czekolady smak,
i by go można zjadać jak lody,
i by tych lodów nigdy nam nie było brak!
A kiedy pada z nieba tak lekki i puchaty,

to żeby miał smak cukrowej waty!”

 

  1. Przeczytała list zima i odpisała tak:
    „Drogie Dzieci, śnieg się nie zmieni, bo by było brak
    sanek, łyżew, bałwanków białych, śnieżek i nart.
    więc biegnijcie witać zimę, do zabawy start!”

 

Ref.: „Szanowna Zimo…”

 

  • Pobawimy się w śniegu, choć biały kolor ma,
    w domu mama tak na rozgrzewkę czekoladę da!
    wspomnimy troszeczkę tylko niebieski śnieg,
    śnieżne płatki z waty słodkiej chciałoby się mieć…

Ref.: „Szanowna Zimo…”

Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej : Szczypawka

Czy wiesz, że zima jest jak szczypawka?
Myk! Za kołnierzyk. Hop! Do rękawka.
Ugryzie w nochal, poszczypie w uszko,
buzie przyprószy śnieżną poduszką.
Maluje wszystkim piękne rumieńce,
na sankach jeździ w białej sukience,
wciąż lepi śnieżki, grube bałwanki,
kotom na wąsach wiesza firanki.

 

Zima zaprasza wszystkich na łyżwy:
dzieci, dorosłych, mopsy i wyżły,
a gdy przychodzi pora na narty,
szusują z góry pudle i charty!
W zimie królują kulig i sanki,
orły na śniegu, w zaspach hulanki,
ale nim serca ogrzeją święta, ubierz się ciepło i zapamiętaj:
kurtka i szalik, dwie rękawiczki, grube skarpetki,
sweter nordycki, buty z kożuszkiem, z polaru czapka
– i nie uszczypnie zima szczypawka!

 

Śpiewanie piosenki: Mikołaj ma trudne zadanie.

         (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło).

 

  1. Mikołaj wędruje po świecie, w swym worku prezentów ma moc.

Zagląda przez okna do dzieci w świąteczną, wigilijną noc.

Ref.: Zbliżają się święta, ubrane choinki i wszyscy czekają na swe upominki.
Mikołaj się spieszy, zadanie swe zna, każdemu coś kupi, każdemu coś da.

  1. Mikołaj ma trudne zadanie, niełatwo mikołajem być.

tu do zmierzchu bieganie. Jak biedny mikołaj ma żyć?

 

Ref.: Wciąż praca i praca, tu listy, tu paczki,
znów w worku jest dziura, skończyły się znaczki,
renifer się zmęczył i poszedł już spać,
na saniach prezenty, więc trzeba je pchać.

III.  Mikołaj nigdy nie zawodzi i zawsze przybywa na czas.
choć zima i zaspy na dworze, na pewno odwiedzi dziś nas.

Ref.: Bo kocha on dzieci – i duże, i małe,
we wszystkich kolorach – i czarne, i białe.
Gdy gwiazda na niebie wigilii da znak,
odwiedzi je wszystkie, o tak, właśnie tak.

 

Nauka wiersza Tadeusza Kubiaka Wieczór wigilijny.

Biały obrus lśni na stole, pod obrusem siano.
Płoną świeczki na choince, co tu przyszła na noc.

Na talerzach kluski z makiem, karp jak księżyc srebrny.

Zasiadają wokół stołu dziadek z babcią, krewni.
Już się z sobą podzielili opłatkiem rodzice,
już złożyli wszyscy wszystkim moc serdecznych życzeń.

 

Kiedy mama się dzieliła ze mną tym opłatkiem,

miała w oczach łzy, widziałem, otarła ukradkiem.

Nie wiem, co też mama chciała szepnąć mi do ucha:

bym na drzewach nie darł spodni, pani w szkole słuchał…

Niedojrzałych jabłek nie jadł, butów tak nie brudził…
Nagle słyszę, mama szepce: – Bądź dobry dla ludzi.

 

Nauka piosenki: Grająca choinka.

 

  1. I. Przyniosły krasnoludki choinkę ubraną w nutki
    Wesoło srebrem dzwoniące jak bombki błyszczące.
    : Choinka cała nam gra, piosenki cichutko śpiewa:
    la, la, la, la, la, la, la, Kolęda serca nam rozgrzewa.
  2. Na szczycie gwiazda mruga, zimowa nocka jest długa.
    Przysiadły wkoło śnieżynki, by słuchać choinki.

III.   Kluczyki wiolinowe ,przypięło drzewko jodłowe.
Łańcuszek, jak pięciolinia, gałązki owija.
Ref.:  Choinka cała nam gra..

 

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc Grudzień grupa „Słoneczniki”

  • Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku.
  • Zapamiętanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, zawierucha.
  • Wdrażanie do opieki nad zwierzętami, regularne dokarmianie zwierząt i ptaków.
  • Zapoznanie   z węglem kamiennym i jego właściwościami
  • Doświadczenia z  kostkami lodu- przybliżanie zagadnień przyrody nieożywionej poprzez zabawy badawcze
  • Rozwijanie ekspresji plastycznej poprzez rysowanie węglem
  • Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych  ze świętami Bożego Narodzenia szanowanie domowników, ich przyzwyczajeń, nie przeszkadzanie im w wypoczynku, pracy wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji  opartych na szacunku, akceptacji i miłości.
  • Zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz innych osób lub zwierząt.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
  • Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.
  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
  • Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.
  • Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Zapoznanie z literą l, y, r : małą i wielką, drukowaną

 

Skip to content